30. výročí sametové revoluce na ZŠ Arménské

18.11.2019

V letošním roce si připomínáme 30. výročí sametové revoluce, která začala 17. listopadu 1989, a proto jsme se rozhodli zařadit toto téma do výuky. Jako způsob výuky jsme zvolili projektový den, a to 14. listopadu 2019, na obou stupních ZŠ.

Na prvním stupni zvolily jednotlivé ročníky různé způsoby práce. Žáci prvních a druhých ročníků v rámci "získané svobody" cestovali po jednotlivých kontinentech, seznamovali se s jejich reáliemi a zkoušeli si jejich zvyklosti. Žáci třetích ročníků začali na tématu pracovat již o několik dní dříve s tím, že dostali úkol požádat rodiče i prarodiče o poznatky z tohoto období. Poté o tématu besedovali a vyměňovali si zkušenosti. A dovršením byla návštěva Technického muzea, kde v projektový den shlédli výstavu "Železná opona". Žáci čtvrtých ročníků zase cestovali po celé Evropě. Na třech stanovištích se postupně seznámili s historií sametové revoluce a naučili se písničku od Jaroslava Hutky - Náměšť, poznali země jižní Evropy, jejich zvyky a tradice a zhlédli videa připomínající tehdejší události. Žáci pátých ročníků odjeli tento den na exkurzi do Prahy, která byla taktéž zaměřena na téma "Sametová revoluce" a poznali různá místa Prahy, která připomínala tehdejší události.

Na druhém stupni si žáci mohli vybrat z osmi pracovních dílen. V rámci přírodních věd se zaměřili na luštění a laboratorní práce, v dílně Velvet revolution se seznámili s pohledem na revoluční události pohledem ze zahraničí, v totalitní chlebíčkárně poznali způsob stravování a vyráběli chlebíčky, v literárně-výtvarné sametové dílně pracovali na drobných výrobcích. Další dílny se zabývaly hudbou 80. let a spartakiádou, tvorbou dobových tiskovin, matematicko-fyzikálním objevováním nebo osobnostmi sametové revoluce. Každý žák si za dopoledne prošel dvěma vybranými dílnami a třetí dílna (závěrečné shrnutí) pak již probíhala s třídními učiteli. Zde si žáci zopakovali a ujasnili získané vědomosti.

Vzpomínání na listopad 1989 doplnila i velmi zajímavá výstava autentických dětských prací z roku 1990, reflektující tehdejší události. Na základě reakcí žáků věříme, že je toto téma zaujalo a zvolená forma výuky jim pomohla pochopit události doby nedávno minulé.

Mgr. Petr Holánek, ředitel ZŠ

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky